arrow_drop_up arrow_drop_down

Hoe vind je sponsors voor je club en maak je sportsponsoring interessant voor ondernemers.
Ontdek hoe je in 7 stappen sponsors blijvend aan je vereniging kunt binden

Hoe maak je sportsponsoring waardevol voor de club en de sponsor?
Hoe kun je als club onderscheidend in sponsoring zijn?

Een bedrijf of ondernemer wil graag sponsoren als er sprake is van aantoonbaar effect van de investering van sportsponsoring.

Aan welke aantoonbare effecten kun je denken?

  • Directe afspraken
  • E-mails
  • Website bezoeken
  • Facebook likes
  • Instagram volgers
  • LinkedIn verzoeken

Dit zijn tastbare effecten van sportsponsoring.

Een sponsor ziet een club of vereniging als een platform waar mensen samenkomen. Door een bericht te tonen aan die mensen krijgt hij de kans om met die mensen in contact te komen.

sportsponsoring

Zonder afbreuk te doen aan de privacy van de leden en bezoekers kun je als vereniging wel dat platform dusdanig interessant maken en promoten dat sponsors zien dat er activiteiten in hun belang worden ondernomen.

In de 7 stappen laat ik je zien hoe je sportsponsoring interessant kunt maken met meetbaar resultaat, zonder dat je als club een marketing bedrijf wordt voor sponsoren.

Alvorens ik je die 7 stappen laat zien eerst even de redenen waarom het bijna noodzakelijk is om op een andere manier naar je sponsorbeleid te kijken.

Het internet is een normaal onderdeel van ons leven geworden. 70% van de internet bezoeken gebeurt via de mobiele telefoon.
De aandacht voor informatie gaat dan ook via de mobiele telefoon. Een traditioneel reclamebord zonder actie om naar het internet te gaan is passief en zal niet tot actie leiden.

De tweede reden om je sponsorbeleid te herzien is dat mensen alleen contact op nemen met een sponsor als ze herinnerd blijven worden aan de naam van die sponsor en zijn aanbod of oplossing.

De kracht van de herhaling is heel belangrijk.

Hoe kun je het internet, de mobiele telefoon en de kracht van de herhaling nu combineren in reclame uitingen op het sportveld of in de sporthal?
Hoe kun je sportsponsoring een nieuwe impuls geven?

In het e-boek hoe krijg je meer directe klantcontacten via het internet geef ik 35 tips over hoe je met de juiste mensen in contact kunt komen.
Dit e-boek kun je gratis downloaden via deze link.

sportsponsoring

Tip 30 toont een schema hoe je op verschillende manieren bezoekers aan de hand kunt nemen zodat je als sponsor met hen in contact kunt blijven.

sponsors voor je club

Want dat is het doel voor een sponsor: directe klantcontacten.

In de marketing praten we over het creëren van verkeer om een klantcontact tot stand te brengen.
Het creëren van verkeer bereik je door mensen iets te laten doen zoals bijvoorbeeld te vragen om op een knop te drukken in ruil voor waardevolle informatie.

En die knop zit op hun mobiele telefoon.

Door letterlijk tegen ze te zeggen op een reclamebord kijk-op.nl/ met een nieuwsgierigmakende tekst creëer je verkeer dat meetbaar is.

Als ze dan op die pagina komen en ze kunnen daar iets super waardevols ontvangen is het klantcontact tot stand gebracht.

Wat kunnen zoal ontvangen:

  • een gratis les,
  • een waarde check,
  • een tegoed bon,
  • een e-boek,
  • een videotraining

We noemen deze gratis waardevolle informatiebronnen een klantmagneet.

Nu denk je misschien, maar wij zijn een sportclub, moeten wij dat regelen?
Nee, zeer zeker niet.

Maar als sportclub kun je wel de mogelijkheid bieden dat mensen nieuwsgierigmakende informatie krijgen aangereikt waardoor ze naar die plek gaan waar ze die kunnen ontvangen.

Je kunt dat verkeer voor je sponsor organiseren zonder dat je daar zelfs iets voor hoeft te doen.

Sportsponsoring is de ultieme manier om bezoekers op hun mobiele telefoon in actie te zetten

Het enige wat nodig is, is de sponsoren informeren over de kansen die er voor hun liggen om via een andere uiting op hun reclamebord wel direct meetbaar klantcontact te krijgen, zoals

  • Directe afspraken
  • E-mails
  • Website bezoeken
  • Instagram volgers
  • LinkedIn verzoeken

Ik kan me voorstellen dat het even wennen is om zo tegen sportsponsoring aan te kijken. Maar het biedt juist wel  kansen voor de sportclubs en verenigingen die sponsoren willen vinden en aan zich binden.

Om je te helpen deze sponsor strategie in je club te introduceren heb ik een 7 stappen sponsorplan voor je gemaakt.

Hiermee kun je als sponsorcommissie op een eenvoudige manier een interessante gesprekspartner worden voor sponsors over sportsponsoring.

7 stappen sponsorplan om sponsors te vinden en aan je club te binden.

Stap 1
Sportsponsoring, Wat is het doel voor je club?

Het antwoord op deze vraag is waarschijnlijk simpel, namelijk extra inkomsten genereren. Ik begrijp dat en dat willen we natuurlijk allemaal. We zullen dus op zoek moeten naar een extra argument waarom een sponsor aan jóuw club geld wil geven.

  • Wat wil je zijn als club?
  • Wat voor visie heeft de club over sport?
  • Is er een sociaal maatschappelijk doel?
  • Is er een verbinding met bijvoorbeeld een geloofsovertuiging?
  • Is er een lokale of regionale functie voor kinderen?

De reden dat ik deze vragen zo stel is om een denkproces op gang te brengen waardoor er inspiratie ontstaat over je club en waarom je gekozen hebt om bij die club lid te worden. Bij ons in het dorp zijn 3 tennisverenigingen. Toch heb ik er voor een gekozen. Waarom is dat?

In mijn geval omdat er een grote groep mannen is van mijn leeftijd die allemaal op een zelfde niveau tennissen. Ik voel me daar dus thuis en ik vind het gezellig.

Dat blijkt voor die andere mannen ook zo te gelden. Er is een klik. Wat blijkt? Een deel van die mannen is ook ondernemer  en zo is er een bijkomend voordeel van een netwerk.

Kun je iets specifieks van jouw club beschrijven?
Ik geef wat voorbeelden ter inspiratie:

  • We zijn een vereniging die al 75 jaar bestaat
  • We zijn een vereniging waar families samenkomen
  • We zijn een vereniging waar generaties elkaar opvolgen
  • We zijn een vereniging die gehandicapten sport een warm hart toedraagt
  • We zijn een vereniging die juist veel aandacht aan de jeugd geeft
  • We zijn een vereniging die topsport stimuleert

Als je sponsoren geld gaat vragen om de clubkas te spekken dan is er weinig motivatie omdat zomaar te doen. Maar als je een doel verbindt aan het sponsoren dan kan de sponsor zich daarmee verbonden voelen. Het kan best een doel per jaar zijn of juist een doel op langere termijn.

Ik geef wat ideeën

  • Een masterclass voor jeugdleden door een bekende sportheld
  • Trainingsfaciliteiten voor de kinderen
  • Opknapbeurt van het terras
  • Verbouwing van de kantine
  • Opleiding van jeugdleden tot trainer
  • Een jubileumfeest
  • Oefenmaterialen

Laten we eens vanuit de sponsor redeneren. Wat zou een sponsor leuk vinden om geld aan te geven?

Stap 2: Stel je wederzijds belang van sportsponsoring vast
Wat zoekt een sponsor en wat is het belang voor een sponsor?

Een sponsor kan verschillende redenen hebben om te sponsoren.

Hij wil iets terugdoen als dank voor zijn eigen leuke tijd bij de club
Hij wil de club helpen omdat hij graag op de club komt
Hij wil zijn naamsbekendheid vergroten of versterken
Hij wil dat zijn bedrijf geassocieerd worden met sport

Ik word ook regelmatig gevraagd of ik een club of een event wil sponsoren. Emotie speelt daarbij een rol.

  • Vind ik het leuk?
  • Heb ik iets met die club?
  • Heb ik iets met de mensen van de club?
  • Helpt het mijn bedrijf?

Maar wat zou het betekenen als je naast deze min of meer algemene gebruikelijke reacties ook nog een argument kunt geven dat ze ook daadwerkelijk klantcontacten gaan ontvangen als gevolg van hun bijdrage?

Het is nu mogelijk om de reclame uitingen zo te maken dat er een kans ontstaat dat mensen ook daadwerkelijk naar een website gaan en daar een actie uitvoeren. Dan wordt het feitelijk meetbaar.

De gegevens die we kunnen meten zijn:

  • Het aantal bezoekers op de pagina
  • Het tijdstip waarop mensen een bezoek hebben gebracht
  • De duur dat ze op de pagina zijn geweest

Als er voldoende bezoekers komen dan kun je nog meer data analyseren. Zoals bijvoorbeeld leeftijd en geslacht.
Voor je marketingstrategie is dat mega belangrijk omdat je daarmee je doelgroep scherp kunt omschrijven en daar weer vervolgacties op kunt zetten.

Wat ook interessant is: wat als er geen actie ontstaat?!

Je kunt als ondernemer een prachtig aanbod hebben, maar als mensen zich niet aangesproken voelen gebeurt er niks. Dat is natuurlijk niet leuk, maar je weet het dan wel en je kan dan een aanpassing doen om te onderzoeken of een andere tekst wél tot resultaat gaat leiden.

In de marketing is dat een normaal proces. We noemen dit testen. Zo simpel is het. Testen wat werkt en wat niet werkt.

Het platform van een sportvereniging biedt die mogelijkheid voor een sponsor om met zijn doelgroep in contact te komen. Hij krijgt tevens de kans om te testen welke marketingboodschap het beste werkt.

zeker wonen

Stap 3: Een onderscheidend sportsponsoring pakket
Creëer een aanbod voor je sponsoren waarmee je onderscheidend bent t.o.v andere clubs waardoor sponsors bij jou gaan investeren.

Als ik nu sponsormogelijkheden bekijk dan bestaan die vaak uit de optie om een naamsvermelding te krijgen op meerdere plaatsen. Hoe meer naamsvermeldingen des te hoger de sponsorbijdrage is.

Een naamsvermelding op:

  • Een banner in het blaadje
  • Een banner op de Website
  • Een logo op het programmaboekje
  • Een vermelding als sponsor van de wedstrijdbal

De grotere sponsorpakketten gaan over sponsoren van een team waarbij het logo dan op de kleding en tassen te zien is. De investering wordt bepaald door welk team je sponsort.

De eerste teams vragen een hogere investering dan de lagere teams.

Afhankelijk van de grootte van de club zijn er uitnodigingen voor sponsoravonden met sprekers en netwerkgelegenheden voor sponsoren.

Laten we eens kijken of we aan deze mogelijkheden, die zeker nuttig zijn, een andere dimensie kunnen toevoegen. Een vorm van naamsbekendheid verhogen die aansluit bij het gebruik van de mobiele telefoon en de informatie mogelijkheden die het internet ons biedt.

Om te kunnen meten wat het effect is van een reclame uiting of marketingactie hebben we data nodig. Data die tot beschikbaar komt uit verkeer naar een Website.

Een nieuwe dimensie aan een reclame uiting is dan ook dat deze nieuwsgierigmakend is en een uitnodigend karakter heeft om naar een bepaalde pagina te gaan.

raymond gruijs

In de marketing noemen we dit een traffic generator. Een manier om verkeer naar een plaats te krijgen. Verkeer is dus mensen die een bezoek brengen aan een pagina. En veelal doen ze dat via hun mobiele telefoon.

Vervolgens is het de uitdaging om ze op die pagina te houden door ze informatie aan te reiken die super waardevol voor ze is. We noemen dat content, waardevolle en relevante informatie.

Als de bezoekers daar iets lezen of zien wat hun interesse vasthoudt registreert Google de duur van hun verblijf op die pagina, waardoor die pagina als meer relevant gezien wordt door Google. In Google Analytics kunnen we dat zien.

Het wordt nog mooier als bezoekers van die pagina ook daadwerkelijk een actie gaan ondernemen. Ik schreef in de inleiding al over een zogenaamde klantmagneet. Die komt op deze plaats. Mensen laten hun e-mail adres achter in ruil voor een klantmagneet.

Dit email adres is de beloning van de investering van de sponsor. Hij kan via dit e-mail adres met de klant in contact treden of het contact onderhouden.

De nieuwe dimensie aan een sponsoraanbod gaat over het bieden van een gelegenheid om bezoekers van de sportwedstrijd in contact te brengen met de sponsoren door ze een omgeving aan te reiken die

  1. Specifiek voor de sponsor gemaakt is
  2. Een nieuwsgierigmakende trigger heeft
  3. Een uitnodigend karakter heeft
  4. Een mogelijkheid biedt om een klantmagneet te downloaden
  5. Met een email adres de bevestiging van het nieuwe klantcontact geeft

Zodat de sponsor vervolgens met dit klantcontact aan de slag kan

Een sponsorpakket kan dan opgebouwd worden door

  1. De basis van een nieuwsgierigmakende trigger inclusief de klantmagneet pagina en het email adres
  2. Een uitbreiding met opties om meer verkeer naar die pagina te sturen

Zo ontstaan er extra kansen om naast een meer passieve reclame uiting ook daadwerkelijk kansen te creëren om interactief met mensen in contact te komen.

Zo is kijk-op.nl ontstaan.

Stap 4: Maak een lijst met bedrijven die je als sponsor zou willen hebben voor je club

We hebben inmiddels:

  1. Een visie over sponsoring.
  2. Een onderscheidende mogelijkheid voor sponsoren
  3. Een aanpassing of uitbreiding van het sponsorpakket

Nu gaan we op zoek naar bedrijven die interessant zijn om sponsor te worden. We mogen natuurlijk de bestaande sponsoren niet vergeten. Voor hen organiseren we een bijeenkomst waarin we met elkaar gaan uitleggen wat de meerwaarde voor hun is om hun bestaande sponsorovereenkomst aan te passen of uit te breiden.

Om de zoektocht naar nieuwe sponsoren te openen is het wel handig om in beeld te hebben hoeveel ruimte er is om sponsoren een plek te kunnen aanbieden. Als alle hekken al vol hangen met borden, dan is het handig daar eerst een beslissing over te nemen en te onderzoeken of er nog andere mogelijkheden zijn.

Ledboarding is een prachtig alternatief om mee te beginnen. Dit geeft veel flexibiliteit, zowel qua boodschap om te plaatsen als het aantal sponsoren.

Ik was aanwezig bij het WK sprint in het Thialf in Heerenveen. Daar hadden ze ook ledboarding. Het viel me op dat geen enkel bedrijf een call to action in zijn bericht heeft staan. Zelfs op het niveau van grote bedrijven is nog veel winst te behalen.

wk schaatsen

In het TopsportCentrum in Koog aan de Zaan spelen KZ korfbal en Zaanstad Volleybal op het hoogste niveau.

We zijn daar nu aan het testen wat werkt en hoe de boodschap het beste overkomt.

De clubs bieden de ledboarding nu aan in hun sponsorpakket.

zeker wonen

Stap 5: Stuur een enquête uit onder je sponsoren

Ondernemers en bedrijven die amateurclubs sponsoren doen dit veelal van een goed hart en een maatschappelijke rol in de regio.

Mogelijk zijn zij zich nog niet bewust van de mogelijkheden die er zijn om hun sponsoring rendabel te maken.
Het gaat weer over testen en de markt vragen waar ze behoefte aan hebben. Een methode die goed werkt en niets kost is een enquête uitzetten onder de sponsoren.

Ik heb een enquête voor je gemaakt die je zo kunt gebruiken. Je kunt deze hier aanvragen en daarna versturen naar je sponsoren.
Met de uitslag kun je dan de sponsorpakketten nog beter aan laten sluiten op de wensen van de sponsoren.

Stap 6: Organiseer een voorlichtingsavond en deel je visie over sportsponsoring als onderdeel van de marketing van de bedrijven

In een bijeenkomst met sponsors kun je duidelijk overbrengen wat je visie is als club en hoe je de sponsoren nog beter kunt bedienen.

Het is tevens een mooie gelegenheid om weer eens even bij te praten en de relatie te onderhouden. Je brengt sponsors ook met elkaar in contact. Zo kunnen er nieuwe zakelijke contacten ontstaan. Wij helpen je met de uitnodigingsbrief en de presentatie. 

Raymond Gruijs

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Stap 7: Stuur ze een voorbeeld van een interactieve sponsoruiting 

Zien doet geloven.
Vraag een aantal trouwe sponsors of ze mee willen doen met een proef. Wij maken graag een voorbeeld voor ze waarmee ze naar buiten kunnen treden.Ook gaan we dan meten wat het effect en sturen bij om te komen tot direct klantcontact voor de sponsor.

De sponsor ontvangt een pakket met bestanden die hij op verschillende manieren kan gebruiken in zijn communicatie. De banner met de kijk-op.nl link kan o.a. gebruikt worden:

  • in de e-mail handtekening
  • als belettering op de auto
  • in social media berichten
  • als banner op de website van de club
  • in het linkedin profiel
  • in het clubblaadje of programma boekje
  • in een flyer
  • op een ansichtkaart
  • op kleding

Op deze manier bied je als club de sponsor een marketing instrument waarmee de sponsor, naast naamsbekendheid op de club, extra mogelijkheden krijgt aangereikt om die naamsbekendheid op andere platformen en uitingen toe te passen.

We investeren graag mee om zoveel mogelijk sponsors aan je club te binden.

Sponsors en ondernemers investeren graag in sportclubs. Ze willen zich graag verbinden aan sport en uitstralen dat ze een maatschappelijke bijdrage leveren.
Via kijk-op.nl is het nu mogelijk om zowel voor de club als de sponsor een inkomstenbron te creëren. 

Sportsponsoring: een gift uit het hart met rendement voor de zaak

Sponsorplan

Download hier het sponsorplan met voorbeelden van een uitnodigingsbrief, een enquette en doelgroepbepaling

Over de schrijver
Reactie plaatsen

Ons privacy beleid